De Centuriontank

Ter ere van het ouderweekeinde en de reunie werd besloten om deze oude dame een opknapbeurt te bezorgen in de vorm van een schilderbeurt en het rijdbaar maken van de tank. Daar deze 5 jaren voor de hoofdpoort had gestaan en in vroegere dagen nog wel eens een ritje had gemaakt was enig onderhoud wel noodzakelijk . De tank was door de MCW-Leusden of te wel de tankwerkplaats in 1985 geheel gereviseerd, en in 1987 door Brigade-Generaal der Cavalerie J.M.A.Thomas geschonken aan onze eenheid.



Bergingstank met op sleeptouw de Centurion.


Het starten van de hoofdmotor voor de eerste keer ging niet zoals gebruikelijk : kleine hulpmotor eerst starten en dan hoofdmotor laten ronddraaien en in een keer de ontsteking inschakelen. op deze manier ging het helaas niet de motor knalde een beetje en borrelde maar starten helaas niet de oorzaak hiervan was het vele condenswater in het uilaatsysteem door het lange staan in de openlucht. Dus wat doe je dan: Leopard-1 berging ophalen die er voor zetten en gewoon aanslepen wel een beetje slecht voor de tracks maar het was maar goed ook want de koppeling bleek ook nog vast te zitten deze was ook na het aanslepen los. Maar toen de motor eenmaal draaide kwam er een stortvloed van water uit de uitlaten getuige de foto boven maar een geluid uit de motor zo mooi daar kan bijna geen Leopard tegen op!!.


Na enige tijd de motor met wisselende toerentallen te hebben laten draaien op aanwijzinge van een sgt van het onderstel werd het rookgordijn minder en snorde ze als een naaimachine. ik zelf sta boven op de toren met mijn hand voor de ogen want de hoeveelheid water die er uit kwam was een complete douche!


Nadat de Centurion binnen was gereden in de loods van de GWIE -groep werd er overleg gepleegd van hoe en wat.


Nadat eerst uitgezocht was hoe de loodzware luiken van het motorcompartiment geopend konden worden nam Mark Eijnsen de hulpmotor voor zijn rekening om deze weer aan de gang te brengen en hoe : starten - lopen ! probleemloos.


Hier een blik in de een beetje roestige motorruimte.


Motor klaar: testritje ! door deze vele testritjes werd de branstoftank als maar leger en leger daar dit "orgel" nog al een flinke slok luste en er alleen nog voor de motorfietsen benzine op voorraad was moest dit eerst geregeld worden bij het Kazerne -Commando bij Majoor Elderhorst. deze gaf in deze groen licht en we konden het bos-hok voor een groot gedeelte leeghalen daar er toch geen oefeningen meer kwamen en de motorfietsen al in het "vet" stonden hebben we geloof ik 300 liter opgehaald, toen dit er ingegoten werd hoorde je het op de bodem van de tank vallen echt leeg dus.


Nadat we de motor klaar hadden werd het tijd voor het eerste uitstapje naar Bergen-Hohne ter ere van de omgedoopte Langemannshof mars in Hohne-mars ,het vervoer geschiedde met de prachtig klinkende FTF trekker met oplegger.



Na de Hohne-mars werd er opdracht gegeven om de tank eens grondig te schilderen en op te knappen ter ere van het ouderweekeinde en de reunie van 43 tankbataljon want dit was tenslotte al een hele tijd geleden voor het laast gebeurt.


Hier de Centurion "onbehandeld."



Men ziet dat opknappen wel echt nodig was.



Het opnieuw groen maken heeft 3 dagen geduurt met een geleende verfspuit van de bergings-afdeleing. maar na het groen maken komen de details zoals teksten rode vetnippeltjes logo's en dergelijke.



Nadat de nodige zaken waren "georganiseerd" zoals na heel lang zoeken er nog een aantal potjes "Blanco" boven waren gekomen ergens op de kaserne konden we ook de hoezen van het kanon en de spatlappen weer groen maken.


De bijna complet uitrusting van de tank was ook nog opgeslagen zoals het touw voor aan de tank, de camouflagenetten alsmede brandblussers, periscopen, windscherm voor bestuurder en nog wat meer zaken dit is allemaal teruggeplaats waar het hoorde.

Het originele kenteken van deze tank: KX-15-20 mochten we er niet meer opschideren daar deze tank officieel afgevoerd was daarom heb ik in hoogst eigen persoon een kenteken bedacht en wel het volgende: KX-43-41 ,de achtergrond hier achter is: KX waten vroeger de beginletters van de tanks. 43 = 43- Tankbataljon en 41 = 41 Tankbataljon. daar deze tank na het sluiten van onze kaserne middels een officiele overdacht in Bergen -Hohne geschonken zal worden aan 41 tankbataljon. dus van 43 naar 41. De laatste gegevens waar onze trots nu staat is in Seedorf hopelijk word deze tank daar ook liefdevol behandeld.



Hier de plaats waar ze jaren heeft gestaan: rechts van de hoofdpoort

De overdracht word in een appart hoofdstuk behandeld.

Terug naar Centuriontank

Last update: 10-02-2002© T.Wildeman all years